Verscheidene malen is mij gevraagd hoe ik toch aan de personages in mijn boeken kom. Bijvoorbeeld de vele karakters die een rol spelen in mijn roman Spinrag. Het schrijven van een roman is voor iedere auteur weer anders. Ik schrijf voortdurend en iedere dag. Schrijven zonder te weten of ik die proza ooit in een boek verwerk. Wanneer het plot helder is, volgt meestal de uitwerking van karakters en een selectie van situaties waarin ze terecht komen. De karakters zijn voor mij altijd personages die ik in het verleden heb ontmoet.
De karakters in kwestie, zij die werkelijk bestaan of bestaan hebben, zullen nooit hun eigenheid kunnen herleiden uit de personages in mijn roman. Natuurlijk niet door de naamgeving maar meer door een mix van eigenschappen, gedrag en eigenaardigheden van diverse personen, die model kunnen staan voor een personage. De ontmoetingen uit het verleden zijn talrijk geweest. Reisde ik lang geleden voor een multinational de wereld rond, in mijn latere carrière heb ik mijn ervaringen gedeeld in het reguliere onderwijs. Meer dan drieduizend leerlingen mocht ik gediplomeerd uitzwaaien. Het intensieve contact tussen docent en leerling biedt meer dan voldoende materiaal van waaruit ik karakters kan boetseren. Binnenkort hoop ik behoudens de roman waaraan ik werk, een klein geschenk boekje uit te geven. Het is een bloemlezing van metaforen en homoniemen in de vorm van hai ku’s waarin onherleidbare karakters en gedrag van personages een hoofdrol spelen.
Voor mijn ‘reguliere’ romans blijf ik lange tijd kneden en schaven aan de persoonlijkheid die ik een rol gun. Los van het plot beschrijf ik een persoon zeer gedetailleerd: het uiterlijk, zijn of haar kennis en opleiding, het gedrag in goede en slechte momenten etc. Op twee A4tjes moet dan zo’n karakter vorm krijgen. Dit kost tijd en geduld. Een extract van eigenschappen, de meest typerend gebruik ik dan in het plot, het verhaal dat ik aan het schrijven ben. De context en omstandigheden kunnen vaak dat personage nog veranderen. De eigenheid verkijk je pas in relatie met je omgeving, zo is het bij het schrijven van een roman ook. Zo wordt de protagonist pas iemand in de context van de omstandigheden en in relatie met de antagonist.